Welke maatregelen neemt provincie op vlak van beschikbaarheid en bereikbaarheid?

Er zijn verschillende middelen en regels binnen het provinciale personeelsbeleid :

Arbeidsreglementen met verschillende werktijdregelingen.

Reglement Telewerkbeleid sinds september 2021 met duidelijke afspraken gemaakt over beschikbaarheid/bereikbaarheid, wie wanneer online, aantal dagen telewerk. We deden coronabevragingen om te bekijken hoe we medewerkers konden ondersteunen in de moeilijke situatie van 100% telewerken, waarbij tips werden gegeven rond bewegen, ergonomie, gezond werken. 

Verder deden we ook een personeelsbevraging, en werken we ook aan een welzijnsbeleid

We cultiveren een arbeidsrelatie gebaseerd op vertrouwen en autonomie van de medewerkers

In onze provinciaal arbeidsbeleid vinden we deconnectie dus heel belangrijk en houden we hier heel bewust rekening mee in de opmaak van onze reglementen. Als conclusie kan men stellen dat het provinciebestuur een beleid voert dat nauw aansluit bij de principes van het recht op deconnectie van de federale ambtenaren, zonder dat dit verankerd wordt in dwingende teksten. 

Veel belangrijker is dus om afspraken te maken met je medewerkers over beschikbaarheid en bereikbaarheid waarbij autonomie voor en vertrouwen in de medewerkers de codewoorden zijn. Dat is een van de basisprincipes in het reglement telewerk.

Dus met dit in het achterhoofd mag de werknemer idd ook tussendoor de laptop dichtklappen. Ik hoop dan ook dat het gezond verstand mag zegevieren. En dat een werknemer nog altijd zelf de vrijheid mag hebben om zijn mails te controleren.