De provincie Antwerpen begeleidt 58 gemeenten binnen het traject Verkeersveilige Gemeente. Op woensdag 14 mei werden vier van hen in de bloemetjes gezet. Zij voeren al minstens vier jaar een consequent verkeersveiligheidsbeleid, gebaseerd op monitoring, samenwerking met de politie en een breed draagvlak bij burgers.

Deze vier gemeenten werken al jaren doelgericht aan verkeersveiligheid. Ze combineren lokaal engagement met een duidelijke aanpak, en dat levert zichtbaar resultaat op. Als provincie Antwerpen versterken we dat met kennis, begeleiding en samenwerking over de gemeentegrenzen heen.” 

Enkele realisaties

Boechout werkt aan veilige infrastructuur die voor iedereen begrijpelijk is. De gemeente zet ook sterk in op sensibilisering via verschillende communicatiekanalen.

Geel investeert in duurzame deelmobiliteit en betrekt burgers bij het veiliger maken van schoolomgevingen. Dat leidde tot een nieuwe fietszone in het centrum, waar fietsers zich veiliger kunnen verplaatsen.

Lille investeert in zone 30 in alle dorpskernen. De herinrichting van het openbaar domein draagt bij aan meer verkeersveiligheid.

Meerhout voerde een doordacht snelheidsplan in, samen met inwoners en andere betrokkenen. In het centrum geldt nu overal 30 km/u. Ook zwaar verkeer wordt uit het centrum geweerd.

Structurele aanpak binnen het traject Verkeersveilige Gemeente

De provincie Antwerpen ondersteunt gemeenten en politiezones met het traject Verkeersveilige Gemeente. Dat vertrekt vanuit vijf pijlers: beleid en organisatie, educatie en communicatie, infrastructuur, handhaving en monitoring. Gemeenten krijgen begeleiding op maat, handige tools zoals het dashboard ongevallen, infofiches, een nieuwsbrief en toegang tot een Lerend Netwerk.

Naast de provincie Antwerpen zijn ook de Vlaamse Stichting Verkeerskunde, de vzw Ouders van Verongelukte Kinderen en de verbindingsofficieren bij de gouverneur partners binnen het traject.